Caracteristicile Anvelopelor
Pe partea laterala a unei anvelope sunt inscriptionate caracteristicile in functie de care alegem modelul necesar autovehiculului. Pentru a face alegera corecta, trebuie sa stim semnificatia acestor simboluri :
Spre exemplu: de pe o anvelopa care are marcajul 195/65 R15 91T putem distinge urmatoarele informatii:
195 - latimea anvelopei in (mm)
65 - balonul anvelopei (inaltimea talonului = 65% din latimea anvelopei)
R - Radial (constructie radial)
15 - diametrul jantei (in inch)
91 - indicele de incarcare (91= sarcina maxima 615 kg/anvelopa)
T - indicele de viteza (indicand viteza maxima cu care poate rula anvelopa T=190Km/h)
Alte marcaje (informatii) ce pot aparea pe flancul anvelopei:
C - cargo (pentru autoutilitare marfa sau transport persoane)
REINFORCED sau EXTRA LOAD (XL) - pentru anvelopele ranforsate (indice de incarcare marit)
TUBELESS - fara camera
DOT - departamentul de transporturi, USA
E4 - conform standardelor ECE. Numarul aflat intr-un cerc dupa litera E indica tara unde sa facut omologarea anvelopei (E4=Olanda)
Informatii si marcaje ale anvelopelor RUNFLAT:
Anvelopele RUN-FLAT va permit rularea in siguranta cu autovehiculul chiar si in cazul pierderii totale sau partiale a presiunii din pneu! Anvelopele RUN-FLAT au fost proiectate astfel incat sa se poate rula cu ele pe o distanta de pana la 70 - 80 km cu o viteza maxima de 80 km/h in cazul in care presiunea din pneu este foarte scazuta sau zero. Acest lucru permite soferului sa mearga si pe pana pana la primul service de roti.
Marcajele ce indica faptul ca o anvelopa este RUNFLAT difera de la producator la producator astfel:
MICHELIN - ZP ( Zero Pressure )
CONTINENTAL - SSR ( Self Supporting Run ON Flat )
BRIDGESTONE - RFT ( Run Flat )
DUNLOP - DSST ( Dunlop Self Supporting Technology ) sau ROF ( Run On Flat )
GOODYEAR - EMT ( Extended Mobility Technology ) sau ROF ( Run On Flat )
PIRELLI - Runflat sau r-f ( run flat )
Pirelli introduce pe piata noua tehnologie " Seal Inside "
Ce este Seal Inside?
Seal Inside (S.I.) este o noua tehnologie de productie a anvelopelor ce va permite sa conduceti fara a pierde presiune chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii*.
Cum functioneaza?
In interiorul anvelopei, in zona care corespunde benzii de rulare, un material de etansare blocheaza orice scurgere de aer in cazul unei perforari de catre un obiect exterior, cu sau fara ramanerea acestuia in banda de rulare.
Seal Inside actioneaza rapid asupra gaurii, in majoritatea cazurilor, iar soferul nici nu realizeaza ca anvelopa sa a fost perforata.
La Continental aceste anvelope se numesc " ContiSeal "
TREADWEAR- Clasa de uzura a benzii de rulare se bazeaza pe un test de uzura efectuat pe un traseu al guvernului insumand 400 de mile, care include portiuni date din drumuri publice din statul Texas. Un grup de maximum 4 vehicule de testare parcurge traseul in convoi, astfel incat toate anvelopele sa fie supuse acelorasi conditii. Adancimea canelurilor benzii de rulare a pneurilor testate este masurata dupa fiecare 800 de mile. Aceeasi procedura este urmata pentru un set de pneuri de "control" sau "pneuri de monitorizare cursa". La incheierea testului de 7200 de mile, sunt comparate rezultatele clasificarii ambelor pneuri, iar anvelopelor testate le este atribuita o clasa de uzura a benzii de rulare conform standardelor guvernamentale. Aceasta cifra poate fi utilizata pentru a face comparatii intre anvelope. In exemplul de mai sus, acest pneu din clasa 150 ar urma sa reziste jumatate din durata unei anvelope din clasa 300. Performanta relativa a pneurilor depinde de conditiile efective de utilizare a lor si poate fi semnificativ diferita de norma, din cauza diferentelor in privinta caracteristicilor drumului si a climei.
TRACTION- Clasele de tractiune sunt AA, A, B si C, in ordine descrescatoare. Aceasta masura indica proprietatea unui pneu de a se opri in linie dreapta pe pavajul ud. Clasarea se bazeaza pe o testare la 40 de mile pe ora (mph), in care franele sunt "impiedicate" ("incuiate") pe asfaltul ud si pe suprafetele de beton ude. Este important sa ne amintim ca aceasta clasificare nu indica proprietatea pneurilor de a rezista la acvaplanare, si nu se aplica la tractiune la luarea virajelor.
TEMPERATURE- Clasele de temperatura sunt determinate prin rularea pneurilor pe o roata de test in conditii date. Sunt facute rulari succesive de 30 de minute incepand de la 75 de mph cu suplimentari de 5 mph si continuand pana cand pneul face pana. Anvelopele din clasa A trebuie sa reziste la cel putin 114 mph, B, la cel putin 99 mph, iar C, la minimum 85 mph. Aceste masuri indica faptul ca proprietatea anvelopelor de a suporta temperaturi ridicate care fac, adesea, ca pneurile sa se uzeze rapid, sau conditii extreme, care duc la pene bruste de cauciuc.